Saturday, February 5, 2011

Mart Laar: "Eesti on samas väga unikaalne riik."




Teisel veebruaril külastas meie kooli Tartu rahulepingu aastapäeva puhul Mart Laar, kes rääkis meile eestlaste olukorrast 20. sajandi algul ja sellest, kuidas eestlastel õnnestus saavutada iseseisvus.

Tartu rahuleping on 2. veebruaril 1920. aastal Eesti Vabariigi ja Nõukogude Venemaa vahel Tartus sõlmitud rahvusvaheline leping, millega lõpetati Vabadussõda ning määrati kidlaks Eesti idapiir. Siiski ei ole Eesti ja Venemaa vahel kindlat piiri, vaid kontrolljoon, sest piirilepe on Venemaa parlamendi poolt kinnitamata. Lepingu kohaselt tunnustas Venemaa Eesti iseseisvust, loobudes igaveseks ajaks kõigist suveräänõigustest, mis olid Venemaal Eesti rahva ja maa kohta. Mart Laar tõdes veel, et rahu ei ole võimalik saavutada, kui end ei kaitsta. Kedagi teist ei saa süüdistada selles, mis sa teinud oled või tegemata jätnud. Otsused tuleb ise langetada. Mart Laar lisas veel, et Eesti on samas väga unikaalne riik, kuna paljud euroopa riigid on oma naabritega sõjajalal olnud, kuid Eesti mitte, pigem vastupidi (Soomega liitlased).









Miks olite nõus meie kooli loengut pidama tulema?

No, ma tulen tavaliselt sinna, kuhu mind on kutsutud. Täna kutsuti mind teie juurde loengut pidama, see on ju vahva. Ma ise olen ajaloo õpetaja ja see väga meeldib mulle.

Mis oli teie lemmikaine koolis?

Mul ei olnud otseselt lemmikainet - kõik oleneb õpetajast, milline inimene ta on. Kui on huvitav inimene ja oskab enda ainet inimlikult seletada, siis kuulan ma hea meelega ja see pakub huvi. Näiteks matemaatika õpetaja oli meil vahva, mulle meeldis tema tunnis olla. Ajaloo tunnis vaidlesin ma õpetajaga väsimatult!

Oletagem, kui keegi Teise maailmasõja ajal kannatanutest pöörduks Euroopa kohtusse Venemaa suhtes, kas tal oleks lootust saada kompensatsiooni?

See on keeruline protsess, kuid lootust on ja nii tuleks ka teha. Viimase aja praktika näitab, et selliseid juhtumeid on olnud. Näiteks seoses Tsetseenia sõjaga, Venemaa kaotas Euroopa Inimõiguste kohtus ning pidi maksma kahjutasu.


Täname Mart Laari, et ta andis meile meeldiva ja ülevaatliku pildi Tartu rahust. Pilte Laari külastusest saab näha siit.







Tekst: Agne/Artur
Intervjuu: Artur
Pildid: Triin

No comments:

Post a Comment